fredag 5 mars 2010

Två olika dagis, varannan vecka?

Hur ska man gå till väga? Behöver eran hjälp! Just nu går barnen på ett dagis nära deras pappa, men ca2 mil från mej. Jag sitter alltså och åker närapå 8 mil om dagen då barnen ska vara på dagis. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Stressar, planerar och försöker få allt att funka och gå så bra ihop som möjligt. Mitt jobb är många kvällar, då jag går till 20 eller 21.10. Hoppas ni inte tar allt fel nu, som att jag klagar för så är de inte riktigt. Ett jobb är ett jobb, och är glad att jag har de jobb jag har. Fast så klart önskar man sej ett dag jobb. Jag är ledig fredag- söndag då jag har barnen vilket är helt underbart! Jag vill passa på att tacka alla som ställer upp för mej och barnen! Veckan då jag inte har barnen är jag ledig enbart torsdagen. Men nu till de jag behöver hjälp med.. Är de dumt att ha barnen på två olika dagis? Ett i Ludvika när dom är hos mej, och den i Nyhammar när dom är hos deras pappa? Jag skulle få så mycket mer tid med barnen. Slippa detta hattande fram och tillbaka, de mesta av stressen också! Va tror ni, skulle de göra barnen förvirrade? Skulle dom må dåligt?

Ska ta kontakt med en barn-psykolog och forska lite mer innan jag söker. Men skulle jag söka så skulle jag söka till Håksberg, där mina barn känner några av barnen som går där.Då skulle de inte vara helt främmande för barnen, vill ju att dom ska ha det bra!

Är tacksam för lite tips och ideér..

------------------------------------------------------------------
Uppdate, har nu tagit kontakt med HAB och en barn-psykolog!

12 kommentarer:

  1. Vet du Sandra, du är så klok i dina tankar.
    Jag tror på 2 dagis, för din skull och för barnens. Ni kommer få mer kvalitetstid och slippa stressen. Tid är ju ändå inget som nån har gott om när man arbetar.
    Hur du än väljer kommer det bli bra!
    Kram till dig och dina 2 solstrålar!!!

    SvaraRadera
  2. Hejhej. Får man ha 2 förskoleplatser i samma kommun uppe hos er?
    Vi diskuterade det där mkt i skolan förut och många anser det vara virrigt för barnen. Men det är ju självklart som ni säger, det underlättar ju för dig! Svårt..
    Kramar N

    SvaraRadera
  3. Kan ni inte ha en förskola i stan, så får D köra? Han jobbar väl ändå i stan? /N

    SvaraRadera
  4. Hade samma tanke som Nanna! Att D jobbar vl i stan då blir de ju inte krångligare för honom om dom skulle gå på en förskola i stan! Fast å andra sidan så tror ja inte att två dagis skulle skada heller, får dom mer tid med sin mamma r de vl helt klart ett bra alternativ!

    Hoppas du kommer på en bra lösning!

    SvaraRadera
  5. Jo jag vill ju det. Men D vill inte de. Kan ju inte tvinga han heller.. Därför funderar jag på två dagis.
    Men me tanken på att barnen känner rätt många av barnen i Håksberg så skulle de ju inte bli alt för tokigt. Få se va psykologen säger, kan va skönt att ventilera sej.

    Kram o tack hörrni!

    SvaraRadera
  6. Gumman klart du ska kunna ha dem i Håksberg, jag tror är du lugn och avslappnad(alltså m ett dagis närmare) så finner sig väl barnen i det. Men stressar du och mår skit så spelar de ju ingen roll att de har ett dagis.. Skönt att prata m en 3dje person i detta läge.. Lycka till ;))

    SvaraRadera
  7. I Håksberg gick ju jag på dagis... It rules" ;))

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas bara att allt löser sig till det bästa!! Puss!!

    SvaraRadera
  9. Funderar på samma som Nanna skre. Får man ha 2 platser inom samma kommun här? har hört att man inte får de, att det inte godkänns pga otrygghet för barnen samt svårt för förskolorna att följa barnets utvecklingsplan osv osv när dom e delade...
    Men som sagt, nått ja hört bara. kanske inte alls stämmer eller ändrats..(?)

    Hoppas de löser sig iaf...

    SvaraRadera
  10. Hoppas de löser sig för eran del och att de blir till de bästa :) vilket jag tror.
    Är inte så insatt i om man får ha 2 dagis osv.
    Men för eran/din del skulle de bli betydligt mycket bättre..
    Du skulle inte stressa lika mycket och FÅ mycket mycket MERA TID med barnen..

    Hoppas de löser sig.. :)
    ha d bra!

    SvaraRadera
  11. Hej Sandra!
    Hur har din situation löst sej?
    Kunde du ha 2 dagisplatser? Tycker att det låter vettigast för både dej och barnen. Varför jag frågar är att jag befinner mej i samma situation, jag måste flytta till stockholm pga jobb medans barnets pappa bor kvar i Kristinehamn och barnet har dagisplats där men vi får inte ha 2 dagisplatser då kommunerna vägrar samarbeta. Hur gjorde du? desperat mamma som vill att barnet får båda sina föräldrar. Hoppas att det löste sej för dej.
    Kram

    SvaraRadera